Čo predpovedá úspech? Vaše IQ to nie je
Generálny riaditeľ jednej z najväčších svetových firiem zameraných na manažment financií bol zmätený. Premýšľal nad tým, ako je možné, že len niekoľko z jeho zamestnancov je vynikajúcich, väčšina je priemerná a objavujú sa aj slabší jedinci. Veď predsa prijímal tých najlepších a najbystrejších absolventov špičkových škôl - nemali by byť všetci vynikajúci?
V bestselleri Malcolma Gladwella Dávid a Goliáš, ktorý som nedávno čítal, autor skúmal rovnakú záhadu. Malcolm bol zaskočený prekvapujúcim zistením. Priemerní a slabší žiaci škôl Ivy League dosiahli výborné výsledky v testoch SAT. Najlepší žiaci nie tak prestížnych škôl síce neboli v SAT testoch tak úspešní, ale napriek tomu sú dnes úspešnejší.
Gladwellovi aj spomínanému generálnemu riaditeľovi prechádzala hlavou rovnaká myšlienka: predpokladali, že naše úspechy v škole predurčujú naše životné úspechy. Tak to ale nefunguje.
Gladwell prišiel s vysvetlením, že ten relatívny životný neúspech priemerných študentov špičkových škôl je možno spôsobený pocitom malého sebavedomia a predstavy, že sú len malá ryba vo veľkom rybníku. To však vysvetľuje problém len čiastočne, je za tým totiž ukryté omnoho viac.
Štúdia Pensylvánskej Univerzity ukazuje, že študenti, ktorí nedisponujú nejvyšším IQ vo svojej triede, ale napriek tomu dostávajú lepšie známky, zdieľajú prístup zvaný “pevná vôľa”. Neustále makajú napriek všetkým prekážkam a zlyhaniam.
Tridsať rokov trvá štúdia viac než tisícky detí - zlatý štandard pre odhaľovanie súvislostí medzi zmenami chovania - ukázala, že deti s najlepším kognitívnym sebaovládaním boli vo svojich tridsiatich rokoch po finančnej stránke najúspešnejší. Kognitívne sebaovládanie predikovalo úspech vernejšie ako IQ a lepšie ako bohatstvo rodiny, v ktorej deti vyrastali.
Kognitívne sebaovládanie popisuje schopnosť odoprieť si bezprostredné potešenie za účelom dosiahnutia dlhodobejšieho cieľa, vedieť ovládať náhle impulzy, schopnosť dobre zvládať znepokojujúce emócie, udržať pozornosť a byť vždy pripravený učiť sa. Pevná vôľa predpokladá dobré kognitívne sebaovládanie. Nie je divu, že sa to potom odrazí vo finančnom a osobnom úspechu.
Pre hlbšie porozumenie atribútom, ktoré skutočne predurčujú úspech, nájdeme uspokojivejšiu odpoveď v inom type zozbieraných dát: modely kompetencie. Tieto štúdie sú vykonávané samotnými spoločnosťami a slúži k identifikácii zručností tých najlepších pracovníkov. Modely presne určujú prepojenie schopnosti zahrňujúce pevnú vôľu a kognitívne sebaovládanie, ale siahajú ešte ďalej. Schopnosti odlišujúce špičkových zamestnancov od tých priemerných spadajú do spektra emočnej inteligencie: sebauvedomenie, sebariadenie, empatia a sociálna efektivita.
Oboje, pevná vôľa a kognitívne sebaovládanie, predstavujú sebariadenie. Kľúčovú časť emočnej inteligencie. Samozrejme záleží aj na IQ a technických zručnostiach: sú to zásadné zručnosti, ktoré potrebujete k vykonaniu práce. Tieto schopnosti má však úplne každý, s kým v práci súťažíte.
Sú to práve tie rozlišovacie schopnosti, ktoré sú zásadným faktorom úspechu na vašom pracovisku: odlišnosti, ktoré nájdete len pri špičkových pracovníkoch - a tie sú do značnej miery ovplyvnené emočnou inteligenciou.
Tieto zručnosti zahŕňajú napríklad sebadôveru, odhodlanie a vytrvalosť pri dosahovaní cieľov, schopnosť práce pod tlakom, harmonickú spoluprácu, schopnosť presviedčať a ovplyvňovať. Týmito schopnosťami sú hodnotení špičkoví zamestnanci firiem všetkých druhov až dvakrát častejšie ako len svojím IQ alebo technickými schopnosťami.
S tým, ako stúpate po kariérnom rebríčku, rastie aj dôležitosť emočnej inteligencie: u najvyšších manažérskych postov tvorí emočná inteligencia 80 až 90 percent.
Z tohto dôvodu si stojím za tým, že by sme mali deti učiť práve tieto zručnosti. Je to vaša inteligencia a odbornosť, ktorá vám získa prácu - ale vaša emočná inteligencia, ktorá vám zaistí úspech.
Viac o vývoji schopností budúcich vedúcich pracovníkov sa môžete dozvedieť v mojej novej knihe, ktorú som napísal s Petrom Sengom - The Triple Focus: A New Approach to Education (Trojité sústredenie: nový prístup k vzdelávaniu, pozn. prekl.).
Ďalšie zaujímavé zdroje:
Kurz Americkej asociácie manažmentu: Vývoj emočnej inteligencie (osobne alebo online v lete)
What Makes a Leader: Why Emotional Intelligence Matters. Kompilácia mojich článkov z doby pôsobenia v Harvard Business Review a ďalšie články s témou biznisu. Tento často citovaný, overený materiál sa stal základnou “literatúrou” pre vedúcich pracovníkov, koučov a pedagógov, ktorí sú zaviazaní k podpore špičkového manažmentu, zvyšovaniu výkonu a sú hnacou silou inovácií.
Resonant Leadership: Inspiring Others Through Emotional Intelligence: tieto odborné prednášky vedené Richardom Boyatzisom (spoluaturo Primal Leadership a predseda Organizovaného vzdelávania na Weatherheadskej škole manažmentu) vám ponúka nástroje na to, aby ste boli takými lídrami, akými chcete byť - vrátane cvičení slúžiacich k prehodnocovaniu cenných a efektívnych techník.
Leadership: A Master Class: Osemdielna zbierka videí obsahujúca viac než 8 hodín výsledkov prieskumov, štúdií a cenných expertíz, rozhovor s uznávanými lídrami v manažmente riadenia, výskumov organizácií, psychológie pracoviska, vyjednávania a prijímania zamestnancov. Firemné a vzdelávacie licencie k dispozícii.
Článok napísal Daniel Goleman.
Preložili sme ho z českého jazyka z http://www.mimoskolu.cz/co-predpovida-uspech-vase-iq-to-neni/