Koľko nás reálne stojí doprava?
Som mileniál a na internete nakupujem skoro každý deň. Ale jednu vec naozaj neznášam. Vysoké náklady na dopravu.
Frustruje ma, keď spravím objednávku za 25 eur a musím si doplatiť ďalších sedem. Objednávku dokončím, ale vždy pri tom škrípem zubami.
Je to pre mňa znak, že:
- sa veľký e-shop snaží zarobiť na každom kroku objednávkového procesu,
- e-shop nemá schopný proces a všetko robí manuálne,
- e-shop nemá úspory z rozsahu a je to jeho reálny náklad.
V tomto článku sa na to skúsim pozrieť optikou toho, kto sedí na druhej strane.
Majiteľa e-shopu.
Keďže nechceme robiť to, čo sa nám nepáči, bez okolkov priznávame:
Dopravu dlhodobo dotujeme z vlastného vrecka
Ukázalo sa nám, že ľudia sú ochotní za dopravu platiť. Ale nie preplácať. Preto sme sa našich zákazníkov pýtali, koľko je prijateľná suma za:
- Osobný odber
- Zásielkovňu
- Kuriéra
- Lokálne doručenie cyklokuriérom
A cenu sme nastavovali podľa toho. Skončili sme takto:
- Osobný odber ZADARMO
- Zásielkovňa 2,90 eur
- Kuriér 3,90 eur
- Lokálne doručenie cyklokuriérom 3,90 eur
- Dopravu do ČR 3,90 eur
- Dopravu do zahraničia 3,90 eur
K tomu sme ešte nastavili dopravu zadarmo pre všetkých, ktorí nakúpia za viac ako 30 eur.
A trochu sme to prestrelili.
Koľko nás to reálne stojí?
To, čo platíš za dopravu, poštovné a balné, je v skutočnosti cena za:
- prevádzku skladového systému
- nakladanie s produktom,
- sprocesovanie objednávky a zabalenie produktu,
- obalový materiál,
- prepravnú spoločnosť.
Poďme si to prebrať postupne.
#1: Prevádzka skladového systému
Náš e-shop funguje na Shopify, ktorý nás vyjde spolu s pluginmi na vedenie skladovej evidencie a tlač štítkov pre dopravcov asi na $500 mesačne.
To znamená, že pri zhruba 500 zásielkách za mesiac platíme zhruba 1 eur len za to, že v Shopify vedieme skladovú evidenciu a robíme z neho exporty pre dopravcov.
#2: Nakladanie s produktom
Za príjem na sklad platíme zhruba 5 centov za položku. Položkou sa rozumie aj obal alebo prílohy, takže to v priemere vyjde 20 centov na zásielku. K tomu treba prirátať ešte zrhuba 10 centov za skladné. Takže celá položka robí približne 0,30 eur.
#3: Sprocesovanie objednávky a zabalenie produktu
Tu je systém jednoduchý, keďže ide o variabilný náklad závislý na počte položiek v objednávke. Čím viac položiek, tým viac platíme.
My máme v objednávke vrátane príloh väčšinou 4-5 položiek, takže za administratívu a balenie platíme v priemere 1,30 eur.
#4: Náklady na obalový materiál
Dali sme si záväzok, že sa do roku 2021 úplne zbavíme všetkých plastov. No nečakali sme, že si tým tak veľmi obmedzíme počet dostupných možností. Akonáhle sme aplikovali tento filter, vypadlo nám 80% dodávateľov.
Aby sme zamedzili poškodeniu, vybrali sme si kvalitnú 3-vrstvovú kartónovú lepenku. Dobre sa recykluje a je minimalistická podobne ako naše produkty. K nej sme si nechali urobiť papierovú pásku na mieru.
Naše rozhodnutie sa prejavilo aj na nákladoch, keďže sa len vďaka tomu zdvojnásobili. A priemerná cena obalu sa vyšplhala na 60 centov.
#5: Náklady na prepravnú spoločnosť
To, že je to najväčšia položka v rozpočte, ťa asi neprekvapí. S ostatnými podnikateľmi sa na dizajnových trhoch na túto tému často posťažujeme.
Ale kým nie sme na úrovni Martinusu alebo ostatných veľkých hráčov, musíme akceptovať pravidlá hry.
A tie sú určené nasledovne:
- Osobný odber u Cyklokuriéra ... 1 eur
- Cyklokuriér ... 2,98 eur
- Kuriér DPD alebo SPS ... 2,98 eur
- Odberné miesto Zásielkovňa ... 2,50 eur
- Náklady na zásielku do ČR ... 4 eur
- Náklady na zásielku do zahraničia - Väčšinou v rozmedzí 6 - 10 eur. A to mnohí ani neviete, že taká zásielka do Nórska alebo Švajčiarska nás stojí aj 15 eur.
A to ani nekomentujem navýšenie ceny všetkými dopravnými spoločnosťami vzhľadom na vianočný premium zhruba o 1 euro.
Priemerne si 60% z vás vyberie kuriéra. A náš náklad tak bude v najbližších minimálne dvoch mesiacoch zhruba 4 eurá.
Chlapci, ale to mi akosi nevychádza...
Vieme. Veď ani nám.
Preto sme sa odhodlali ku kroku, ktorý sme mali urobiť už dávno.
Zvýšiť poštovné.
Aké sú nové sadzby?
- Osobný odber zostáva ZADARMO
- Zásielkovňa 3,90 eur
- Lokálne doručenie cyklokuriérom 3,90 eur
- Kuriér 4,90 eur
- Doprava do ČR 5,90 eur
- Doprava do zahraničia - 10 eur
Týmto spôsobom podporujeme najviac ekologické alternatívy na úkor kuriéra, ktorý má najväčšiu uhlíkovú stopu.
Stále sme pod cenou, ale už ten rozdiel až tak nebolí.
Aj pri takomto nastavení budeme na doprave za rok prerábať viac ako 10.000 eur.
Pár slov na záver
Keby sme boli inak hodnotovo nastavení, už dávno si za dopravu pýtame 7 eur.
Stále nie sme veľký e-shop, nemáme úspory z rozsahu ako veľkí hráči.
Problém je, že sme si všetci zvykli na dopravu zadarmo alebo za 3 eurá.
A ešte aj s doručením do 24 hodín.
Je taká doba. Nákupné očakávania spotrebiteľa nezmeníme.
Ale chceme byť tým, kto poukáže na to, ako dnešná doba a nároky na fulfillment doliehajú na malé e-shopy.
A ako sme dlhodobo pod cenou len preto, aby sme si my, mileniáli, dokončili objednávku.
Takže keď sa nabudúce budeš pozerať na nákupný košík v inom malom e-shope a za poštovné si zapýtajú menej ako 7 eur, nezatváraj web. Ale prispej im. Pravdepodobne im to pomôže oveľa viac, ako si myslíš.
...
Takýchto článkov tu v najbližšej dobe pribudne viac.
Veríme, že ti aj tým dokážeme zmeniť uhol pohľadu.
Zanechať komentár
Táto lokalita je chránená testom reCAPTCHA a vzťahujú sa na ňu pravidlá ochrany súkromia a podmienky poskytovania služby hCaptcha.